Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Powiedz jak możemy Ci pomóc

JKAEKOPROJEKT

Łomża

Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Dofinansowania - odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Autor: JKAEKOPROJEKT, publikacja: 2012-01-02

O wsparcie unijne można ubiegać się z dwóch alternatywnych źródeł:

  • w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW),
  • w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL).

Działanie 3.1.2 „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” PROW skierowane jest do mieszkańców obszarów wiejskich oraz miejscowości liczących poniżej 5 tysięcy mieszkańców. Można w jego ramach uzyskać dofinansowanie w wysokości do 300 tys. zł na prowadzenie działalności między innymi w zakresie: usług dla ludności, sprzedaży detalicznej i hurtowej oraz magazynowania lub przechowywania towarów. Prowadzenie składu opałowego jest więc rodzajem działalności, na którą można otrzymać wsparcie. W celu ubiegania się o dofinansowanie należy wypełnić wniosek i złożyć go w Oddziale Regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jeśli chodzi o POKL, do osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą adresowane jest Działanie 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”. W ramach tego instrumentu można uzyskać wsparcie w wysokości do 40 tys. zł. Szczegółowych informacji na temat procedury udziela odpowiedni dla danej miejscowości Wojewódzki Urząd Pracy.

DZIAŁANIE 312 „Tworzenie i rozwój mikro-przedsiębiorstw" 2011 r.

Kto może zostać Beneficjentem działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”?

O pomoc mogą ubiegać się:

  • osoby fizyczne i osoby prawne - podejmujące lub prowadzące działalność gospodarczą,
  • spółki prawa handlowego nieposiadające osobowości prawnej i wspólnicy spółek cywilnych - prowadzące(y) działalność gospodarczą,
  • mikroprzedsiębiorstwa (zgodnie z Zaleceniem Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003, str. 36)), zatrudniające mniej niż 10 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 2 mln euro, spełniające obowiązujące wymogi formalne określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 lipca 2008 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego PROW na lata 2007-2013 (Dz.U. z 2008 r., Nr 139, poz. 883 z późn. zm.) oraz w dokumentach programowych. Okres referencyjny przyjęty w omawianym działaniu do określania statusu przedsiębiorcy obejmuje maksymalnie trzy kolejne, zamknięte okresy obrachunkowe poprzedzające rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

UWAGA: przy określaniu statusu mikroprzesiębiorcy związanego z przyznawaniem pomocy do:

  • obliczania średniorocznego zatrudnienia,
  • oszacowania obrotu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych, a także średniorocznego zatrudnienia - w przypadku przedsiębiorców działających krócej niż rok

przeliczania wysokości rocznego obrotu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług, operacji finansowych lub sumy aktywów bilansu, stosuje się przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2007 Nr 155, poz.1095 z późn. zm.), z uwzględnieniem Zalecenia Komisji 2003/361/WE.

Osoba fizyczna może ubiegać się o pomoc, jeżeli:

  • podejmuje albo wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca w zakresie określonym w Załączniku Nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dla działania 312, podlegającą przepisom o swobodzie działalności gospodarczej albo przepisom o systemie oświaty albo wytwarzania produktów energetycznych z biomasy- zwaną dalej „działalnością gospodarczą",
  • jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • jest pełnoletnia i nie ukończyła 60 roku życia,
  • nie podlega przepisom o ubezpieczeniu społecznym rolników w pełnym zakresie,
  • ma miejsce zamieszkania w przypadku: podmiotów podejmujących lub wykonujących działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa - w miejscowości należącej do gminy: wiejskiej lub miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 20 tys. mieszkańców lub miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców; podmiotów innych niż wyżej wymienione - w miejscowości należącej do gminy:
    wiejskiej, lub miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców lub miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców; miejsce położenia nieruchomości - w przypadku operacji związanych z budową, przebudową, remontem połączonym z modernizacją, wyposażeniem lub zagospodarowaniem nieruchomości objętej operacją - znajduje się w ww. miejscowościach; nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów UE (tj. rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych, których regulacje dotyczą realizacji operacji).

Dotacje przyznawane są jednorazowo ze środków Funduszu Pracy w wysokości nie przekraczającej sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia (np. w IV kwartale 2009 r. średnie wynagrodzenie wynosiło 3 243,60 zł zatem kwota dotacji to nie więcej niż 19 461,60 zł).

Osoba bezrobotna zamierzająca podjąć działalność gospodarczą, która:

  • nie prowadziła działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dotację,
  • bez uzasadnienia nie odmówiła propozycji pracy, stażu lub szkolenia z PUP w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dotację,
  • nie korzystała z innych źródeł dofinansowania z Funduszu Pracy,
  • nie była karana za przestępstwa gospodarcze w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku o dotację,
  • złożyła prawidłowo oraz kompletnie sporządzony wniosek o dotację wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami,

może ubiegać się o dofinansowanie.

Całość środków z dotacji można spożytkować na zakup środków trwałych. W szczególności na zakup:

  • urządzeń i maszyn,
  • materiałów i towarów, jednak nie przekraczając 30% kwoty z dotacji,
  • remont pomieszczenia, jednak nie przekraczając 10% kwoty z dotacji,
  • usług i materiałów reklamowych (można przeznaczyć środki na stworzenie identyfikacji wizualnej firmy, zaprojektowanie nowoczesnego loga, zaprojektowanie profesjonalnej strony internetowej itp.),
  • pomoc prawną, konsultacje i doradztwo (również z zakresu uzyskania dotacji),
  • pozyskanie lokalu,
  • opłatę wpisowego lub wkładu do spółdzielni socjalnej.

Jednak istnieją pewne ograniczenia. Nie można środków dotacyjnych przeznaczyć na:

  • podjęcie działalności w formie spółki,
  • działalność sezonową,
  • leasing maszyn, urządzeń i pojazdów oraz opłaty dzierżawne związane z wynajmem lokalu,
  • zakup ziemi,
  • opłaty skarbowe i administracyjne, podatki oraz koncesje,
  • wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy.

Uzupełnianie wniosku i przygotowanie dodatkowych dokumentów

Przy kwocie wnioskowanych środków warto zaznaczyć, że posiada się również własne środki lub własny wkład, a kwota z dotacji jest kwotą zapomogową. Należy określić rodzaj działalności gospodarczej, którą bezrobotny zamierza podjąć – czyli np. „Osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą”, „Spółdzielnia” itd. Wniosek należy uzupełnić prawidłowo, należy załączyć kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła jej finansowania oraz wskazać działania podjęte na rzecz planowanej działalności, dotyczące w szczególności pozyskania lokalu, uzyskania niezbędnych pozwoleń oraz odbycia szkoleń - bardzo istotnym dokumentem będzie tu umowa przedwstępna najmu lokalu bądź akt własności, jeśli działalność prowadzona będzie w miejscu zamieszkania. Ważnym dokumentem jest również specyfikacja i harmonogram zakupów w ramach wnioskowanych środków. Warto uwzględnić przewidywane efekty ekonomiczne prowadzenia działalności gospodarczej. Nie można zapomnieć o symbolu podklasy rodzaju działalności określonego zgodnie z PKD i proponowanej formie zabezpieczenia zwrotu środków (zaświadczenie o dochodach osoby poręczającej oraz jej podpis złożony osobiście w PUP).

Wniosek składa się we właściwym dla swojego miejsca zameldowania Powiatowym Urzędzie Pracy. Liczba przyznawanych wniosków jest ograniczona ilością środków finansowych przelewanych z Ministerstwa Pracy do PUP. Pozytywnie przyjęty wniosek nie gwarantuje w pełni otrzymania środków – na środki trzeba niekiedy czekać kilka miesięcy i warto mieć to też na uwadze. Oprócz prawidłowo wypełnionych wniosków trzeba pozytywnie przejść rozmowę z doradcą zawodowym PUP: trzeba przedstawić swoje kwalifikację, wiedzę z zakresu podejmowanej działalności, doświadczenie na stanowiskach kierowniczych, odpowiedzieć na pytania z zakresu przedstawionego biznesplanu, np. „co wyróżnia twoją firmę od konkurencji?” itp.

Zostaniesz też skierowany na szkolenia z zakresu prowadzenia działalności, które są obowiązkowe. Dokonując zakupów środków trwałych po uzyskaniu dotacji, pamiętaj o skserowaniu faktur i dostarczeniu ich do urzędu w terminie. W przypadku zakupów wysyłkowych, gdy opłacasz fakturę przelewem musisz przedstawić urzędnikowi PUP dokument zaświadczający, że pieniądze faktycznie trafiły do dostawcy. Sama faktura z napisem „opłacono przelewem” – jest dokumentem niewystarczającym. Warto zatem zadbać o to i poprosić o pismo zaświadczające od dostawcy, że faktycznie otrzymał pieniądze z faktury wraz z kwotą środków przelanych, numerem faktury oraz datą.

Dotacje unijne - gdzie szukać?

Poniżej przedstawiamy ranking 2 825 Specjalistów od Dotacji Unijnych najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych: